7 důvodů pro ranní praxi jógy

Často mi lidé říkají, že nemají na jógu (potažmo cvičení) čas. Přijdou odpoledne nebo večer z práce domů, věnují se rodině a domácnosti a pak už jim nezbývají čas ani síla. Vím, o čem mluví a rozumím jim. Cítila jsem to stejně. Dokud jsem si cvičení odkládala až na večer, zřídka kdy jsem se k němu dostala. Většinou mne převálcovala lenost a s pozdní hodinou vyprchalo i ranní odhodlání. No a nedostatek času je pak přeci dobrá výmluva.

Rozhodla jsem se jít na to jinak a začala jsem praktikovat ráno. Ze začátku to vůbec nebylo lehké a musela jsem vynaložit hodně sil, abych tento nový návyk udržela aktivní. Nicméně úspěšnost byla větší než u večerního cvičení. A tak jsem velmi záhy objevila přednosti ranní jógy.

Jediné co člověk musí obětovat, je několik minut spánku. Optimální je vstát o hodinu dříve, než vstáváte normálně, ale myslím, že i půlhodinka bude fajn. Možná se to bude zdát drsné a ze začátku náročné, ale pokud si zvyknete na tento nový návyk, touto hodinkou navíc jen získáte.

Pokud se Vám zdá nereálné, vstát hned o hodinu dříve, začněte po 15-ti minutách.                                      .budík

První týden si posuňte budík o 15  minut dříve, než jak nyní vstáváte. Takto vstávejte týden a věnujte tedy praktikování 15 minut. Každý další týden pak přidávejte 5 minut, až se dostanete na pro vás optimální délku. Já doporučuji 30-60 minut.

 

Co získám, budu-li praktikovat jógu ráno?

 

  1. Nemohu se vymlouvat, že mi nezbývá na cvičení čas.

Naopak, přivstanu-li si, zacvičím si a ze své obvyklé aktivní délky dne neztratím ani hodinu.

 

  1. Cvičím na lačno

Což je jeden ze základních předpokladů zdravého cvičení, který často při odpoledním nebo večerním cvičení nedokážeme uhlídat.

 

  1. Rozhýbu celé tělo

Při ranním cvičení se zaměřuji hlavně na rozhýbání kloubů, protažení páteře a procvičení nebo posílení problémových částí těla. To může být dost individuální. Pro mne to znamená především protažení šíje a trapézů, posílení mezilopatkových svalů a bederní páteře. To jsou má slabá místa a zaměřením na ně eliminuji bolest během dne.

 

Pozn. Skvělou sestavou pro rozpohybování celého těla je sestava jógových pozic – Pozdrav Slunci.

 

  1. Nastartuji metabolismus

Nejenom, že si protáhnu svaly, ale zaktivuji i vnitřní orgány. Jógové ásany jsou v tomto ohledu opravdu úžasné. Stlačováním působí na orgány, masírují je a stimulují ke správné činnosti.

 

  1. Rozdýchám se

Tím, že se zaměřuji na dýchání dopravím kyslík opravdu ke každé buňce v těle. Zároveň s dechem přijímám životní energii pránu, která je důležitá pro naše každodenní fungování.

 

  1. Oskenuji si tělo

Ranní praxe je skvělá příležitost pro „oskenování“ svého těla. Co zjišťuji? – kde mne to bolí, tlačí, brní, táhne. Často mě tělo takto upozorní na problém, který bych možná v běžném shonu všedního dne přehlédla. Zachytím-li problém včas, mohu jej i včas řešit.

 

  1. Nastartuji pozitivně svůj den

Svou roli zde určitě hrají endorfiny (hormony štěstí), které se, jak je známo, uvolňují při svalové zátěži.Je to opravdu perfektní pocit. Svůj den startuji s dobrou náladou, a pokud se mi postaví během dne do cesty nějaké překážky, určitě je pak lépe zvládám.

 

Pokud jsem Vás přesvědčila a chcete ranní praxi jógy vyzkoušet, můžete použít můj minitahák pro krátké ranní jógové prožaní.

 

Namasté.

Iveta Mutlová
Ukazuji lidem, jak nalézt a především si pak udržet ztracenou životní rovnováhu. Učím, jak se vyrovnávat s každodenním stresem a jak zpracovat emoce pomocí jógových koncentračních a meditačních technik. Prostřednictvím Bachových esencí pak pomáhám, zbavit se strachů, zkrotit negativní emoce, posílit sebevědomí, dodat energii nebo třeba najít smysl života.

Leave a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code